Wskazówki, odpowiedzi, pożyteczne linki
dotyczące najczęściej mi zadawanych pytań
w sprawach akordeonowych (i nie tylko ...)

  Wskazówka:      Jeśli jest problem z czytelnością tekstu,

  1) użyj   Ctrl -   lub   Ctrl +  , by dopasować wielkość liter.  

                      2) włącz Widok/Zestaw znaków: Środkowoeuropejski Windows-1250 


                    T E M A T Y    (układ - na razie - chronologiczny, tematycznie przypadkowy):

  - UWAGA! Nazwa włoska, ale akordeon ... niemiecki!
       - Jaki jest najlepszy akordeon na świecie?..
            - Co to jest "akordeon kanałowy"
                 - Musette, strój francuski, inne stroje
                      - Akordeony cyfrowe ROLAND FR
                           - Jak rozpoznać, ile chórów ma dany akordeon?
                                - Akordeony włoskie - czym się wyróżniają?
  - itp., itd.


POŻYTECZNE LINKI:


  - Lista stroicieli i korektorów akordeonów,

  - Wyszukiwarki stron akordeonowych,

  - Stronki o tematyce akordeonowej,

  - Inne stronki, które mnie zainteresowały i polecam

FIROTTI, BARCAROLE itp. - czy to akordeony włoskie?

        Dość często na Allegro i w ogłoszeniach są oferowane akordeony o nazwach włoskich,
np. Firotti, Barcarole itp., a ogłoszeniodawcy piszą, że są to akordeony produkcji włoskiej.
Łatwo się na to nabrać, bo przeważnie oryginalne tabliczki znamionowe są usunięte,
lub zamieniane na tabliczki z napisem "Made in Italy", niewiadomego pochodzenia.
        Dla OSTRZEŻENIA potencjanych nabywców przed kupnem NIE-WŁOSKIEGO akordeonu
jako włoskiego, podaję link do katalogu marek akordeonów i firm produkujących te instrumenty:

           http://www.accordionlinks.com/manufacturer.html

        Przy okazji informuję, że: FIROTTI jest produktem firmy Fritz Rockstroh z Georgenthal (Niemcy),
a BARCAROLE pochodzi także z firmy niemieckiej, braci Gündel w Klingenthal.
Nawiasem mówiąc, akurat te akordeony (Firotti i Barcarole) są całkiem niezłej jakości,
a ich brzmienie i wygląd z powodzeniem można porównywać do niektórych produktów włoskich.

  

STROICIELE I KOREKTORZY AKORDEONÓW w Polsce
  - plik do pobrania

Jaki akordeon jest najlepszy na świecie?

        Już kilka razy zadawano mi takie pytanie.
Oczywiście nie ma na nie obiektywnie prawdziwej odpowiedzi, bo nie ma kryteriów ani konkursów,
które by mogły tę kwestię bezdyskusyjnie rozstrzygać. Ale - by jakoś zaspokoić żądanie korespondentów,
powołam się na opinię członków słynnego akordeonowego zespołu Motion Trio, którzy grają na akordeonach

                  Pigini Sirius Millenium

- i uważają je za najlepsze akordeony na świecie. Poniżej - fotki tych akordeonów, w wersji guzikowej i klawiszowej:

    

 

Polski Portal Akordeonowy








Polski Serwis Akordeonowy "CYJA"

Co to jest "akordeon kanałowy" ?

        Akordeony kanałowe mają dodatkową komorę rezonansową zwaną kanałem, przez którą kierowana jest fala dźwiękowa
od strojnicy na zewnątrz instrumentu. Barwa głosu jest przez to szlachetniejsza, głębsza, jakby przytłumiona ale soczysta.
Instrument może być 1-, 2-, lub 3- kanałowy zależnie od tego, z ilu maksymalnie chórów (strojnic) dźwięk jest prowadzony
przez kanał. Przeważnie (w Supicie, S4, S5, Cantusach) dotyczy to 2-ch chórów, w starszych i wielu włoskich
instrumentach - tylko chóru fagotowego (L). Są też instrumenty, gdzie również niektóre głosy basowe biegną przez kanał.


Search Engine (wyszukiwarka)

Co oznacza "musette"? Czym się różni strój francuski od innych (jakich)?

        Strój francuski (musette MMM, tremolo francuskie) oznacza zainstalowanie w instrumencie trzech chórów fletowych (M),
z których jeden strojony jest czysto, wg kamertonu i podstawowej (tzw. temperowanej) tabeli półtonowej,
a pozostałe chóry są lekko odstrojone: jeden w dół, drugi w górę.
Współbrzmienie dowolnych dwóch (lub wszystkich trzech) tych chórów daje charakterystyczną "francuską" barwę dźwięku,
który jest jakby lekko fałszujący, drżący, wibrujący, o delikatnych wahaniach zarówno w częstotliwości
jak i w amplitudzie. Barwa ta jest bardzo lubiana i ostatnio modna, szczególnie nadaje sie do grania francuskich
walczyków (też nazywanych musette).
Najlepszy rodzaj tremola daje współbrzmienie 3-ch chórów (MMM). Tremolo na 2-ch chórach (MM) jest albo słabsze,
albo wręcz fałszywe, zależy to zresztą głównie od "szerokości" odstrojenia "fałszywych" chórów.
W 4-chórowym standardowym akordeonie zwykle jest jedna z dwóch kombinacji chórów:
fagot, flet1, flet2, piccolo (LMMH) lub fagot i trzy flety (LMMM).
W pierwszej wersji (LMMH) może tremola nie być wcale (gdy wszystkie chóry strojone są czysto)
lub jest "połowiczne" tremolo (MM), gdy jeden z chórów fletowych jest odstrojony.
W drugiej wersji (LMMM) po to są trzy flety, żeby można było uzyskać "pełne" tremolo na trzech chórach,
a nie tylko "połówkowe". I taki strój nazywa się właśnie francuskim.
W akordeonach 5-chórowych mamy zwykle chóry: fagot, trzy flety, piccolo (LMMMH), co stwarza możliwość większej
kombinacji chórów zarówno "czystych" jak i odstrojonych, w tym pełnego tremola francuskiego MMM.
Są więc registry o dźwięku czystym i różne registry tremolowe i pół-tremolowe. To jest dopiero wybór!
Takimi akordeonami są np.: posiadana przeze mnie Sonola V, Weltmeistry kanałowe S5 i Cantus V.

 

AKORDEON-CENTRUM,
Jir^i Koucky, CZECHY

Co to są akordeony cyfrowe i co o nich Pan sądzi?

        Akordeony cyfrowe to marzenie niejednego profesjonalisty i chałturnika, a muzycy grający klasykę patrzą na nie
z pogardą. Dźwięk nie jest w nich bowiem wytwarzany w sposób naturalny, przez blaszki stroikowe, lecz przez
generatory i samplery elektroniczne, a więc i efekt dźwiękowy jest inny, barwy nieco sztuczne, "głośnikowe".
Tym niemniej akordeony cyfrowe stwarzają tak wiele możliwości wyboru barw, strojów, imitacji i kombinacji
instrumentów orkiestrowych, efektów wibrata, echa, efektów perkusyjnych, gry wielogłosowej itp. -
jak porządne organy/syntezatory elektroniczne - że grający na takim cudeńku zdolny instrumentalista faktycznie
staje się człowiekiem-orkiestrą i żaden wirtuoz na "klasycznym" instrumencie go nie pokona.
Ale oczywiście są drogie, ok. 10 - 18 tys. zł za takiego Rolanda FR-3, FR-5 czy FR-7.
W internecie na YouTube jest sporo przykładowych wykonań na takich instrumentach. Są naprawdę imponujące!


Serwis Szkół Muzycznych

Jak poznać, ile chórów ma akordeon?

        Samo pojęcie "akordeon n-chórowy" jest różnie rozumiane.
Potocznie używa się go w znaczeniu "liczba chórów sekcji melodycznej", choć równie ważna jest pomijana często
liczba chórów sekcji basowej.
Aby nie omawiać teraz szczegółów budowy akordeonu, odpowiem bardzo krótko, przyjmując domyślnie, że pytający
z grubsza wie o co pyta.
Otóż z kilku metod rozpoznawania liczby chórów melodycznych, 3 są najłatwiejsze:
1) Po stronie klawiatury policzyć kropki namalowane na tym registrze, gdzie jest ich najwięcej.
Liczba tych kropek to liczba chórów melodycznych w danym akordeonie.
2) Zdjąć galeryjkę, nacisnąć dowolny klawisz (najlepiej pierwszy lub ostatni) i policzyć dziurki pod podniesioną
przez ten klawisz klapką. Liczba tych dziurek to liczba chórów melodycznych.
3) Rozpołowić akordeon oddzielając korpus od miecha po stronie klawiatury i policzyć głośnice w korpusie klawiatury.
Liczba tych głośnic to (przeważnie, choć są wyjątki!) liczba chórów melodycznych.

  

Czym charakteryzują się instrumenty włoskie w odróżnieniu od niemieckich i francuskich?

        Jest bardzo wiele różnic w budowie, wykonaniu, brzmieniu, trwałości itd. Najkrócej mogę powiedzieć tak:
Włoska i niemiecka technologia produkcji stroików głosowych oraz głośnic i korpusów akordeonów znacznie się różnią,
a w konsekwencji brzmienie instrumentów włoskich różni się znacznie od niemieckich,
a nawet wyraźnie różnią się barwą dźwięku Hohnery od Weltmeistrów.
Dźwiękowo Weltmeistry są przeważnie chrapliwe i mało szlachetne,
zaś Hohnery imponują donośnością i potęgą głosów, zwłaszcza w niższych rejestrach.
Włoskie akordeony są śpiewne, subtelne, mają barwy dźwięku delikatne, a zarazem wybijające się z tła orkiestry;
akordeony różnych włoskich marek też się czasem bardzo różną dźwiękiem i strojem: wiele z nich da się rozpoznać
po samym brzmieniu (Soprani - dźwięk krystalicznie czysty, Scandalli, Guerrini - dźwięk lekko nosowy, "obojowy" itd.).
Instrumenty francuskie wyróżnia specjalny strój, tzw. musette, lekko "fałszujący", ale przyjemny do słuchania,
zwłaszcza podczas grania francuskich walczyków, także noszących nazwę "musette".
  

itp., itd.

Ciąg dalszy nastąpi ;-) ...



TOP LISTA ciekawych stron www


Kliknij tu, by wysłać maila do mnie  [Click to mail me!]

< Powrót do str. głównej [Return to Main page]